Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



המדריך לפתיחת תיק גירושין ברבנות

החלטתם להתגרש? הצעד הראשון הוא לפתוח תיק גירושין ברבנות. במאמר הנוכחי נסביר מה המשמעות של פתיחת תיק ברבנות, ומה זה אומר מבחינה מעשית. מדריך תמציתי.

המדריך לפתיחת תיק גירושין ברבנות

פתיחת תיק גירושין – מהי

בני זוג יהודים בישראל המעוניינים להתיר את נישואיהם, צריכים לבצע גירושין כדת משה וישראל על ידי 'נתינת גט'. הסמכות היחידה לביצוע גירושין היא בית הדין הרבני.

מהי המשמעות של התרת הנישואין? ראשית: האפשרות להינשא בשנית. בני הזוג לא יכולים להינשא לאדם אחר ללא שהתירו את נישואיהם הראשונים. שנית: להתרת הנישואין יש חשיבות גדולה בכדי למנוע לידה של ילד ממזר, במידה והאשה מקיימת יחסי מין עם גבר אחר.

בכדי להתחיל בהליכי הגירושין יש להגיש בקשה לגירושין לבית הדין. בקשה זו היא הצעד הראשון שפותח את הליכי הגירושין, ומשום כך מכונה: פתיחת תיק גירושין ברבנות.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מילוי הטפסים המתאימים עבור פתיחת תיק גירושין

בכדי להגיש בקשה לגירושין, יש למלא טפסים ייעודיים שמצויים באתר "ממשל זמין" או ב-"אתר בתי הדין הרבניים". עבור גירושין המבוקשים בהסכמה – יש למלא את הטופס "אחת עשרה בקשות שונות" ולסמן במקום המיועד: "בקשה משותפת לגירושין", ועבור גירושין המבוקשים רק על ידי צד אחד – יש למלא את הטופס "כתב תביעה".

בנוסף, יש למלא טופס "שאלון למתגרשים", אשר כולל פרטים נוספים על בני הזוג ונישואיהם, ובמידה ויש ילדים – גם על ילדיהם. כאשר הצדדים מיוצגים על ידי עורך דין, יש למלא גם את פרטי עורך הדין ופרטי ההתקשרות עמו.

לאחר מילוי הפרטים, יש להדפיס את הטופס ולהגיש אותו פיזית בבית הדין הרבני שבאזור המגורים של בני הזוג.

בית הדין דורש עילה לגירושין וכן מיצוי אופציית שלום בית

בית הדין הרבני הוא בית דין דתי הפועל על פי ההלכה היהודית. בהלכה היהודית אין להתגרש ללא סיבה, ומשום כך בית הדין הרבני דורש 'עילה' לגירושין אשר בלעדיה לא ניתן להתגרש. עילות המוכרות בבית הדין: התמכרות לאלכוהול או סמים, הימנעות מקיום יחסי מין, ניאוף ועוד.

בנוסף, בית הדין אינו ממהר לגרש ומנסה למצות את האופציה של שלום בית. בתלמוד מצויה המימרא הבאה: "כל המגרש את אשתו הראשונה – אפילו מזבח מוריד עליו דמעות".

ניתן לכרוך את שאר הנושאים הנלווים לגירושין ולדון בהם בבית הדין

לבני זוג המצויים בהליך גירושין יש בדרך כלל נושאים נוספים הדורשים הכרעה, מלבד עצם התרת הנישואין. ביניהם: חלוקת רכוש משותף, מזונות אשה, מזונות ילדים ומשמורת – במקרה שיש ילדים.

הסמכות המקורית לדון בנושאים אלה אינה שייכת לבית הדין הרבני אלא לבית משפט לענייני משפחה. משום כך ניתן לפתוח תיק גירושין בבית הדין, ובמקביל לפתוח תיק בבית משפט לענייני משפחה עבור שאר הנושאים הנלווים לגירושין.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף