Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



כיצד נקבע גובה הפיצוי לנפגעי רשלנות רפואית?

גובה הפיצוי לנפגעי רשלנות רפואית נקבע על פי עיקרון "פיצוי כגובה הנזק". במילים פשוטות, ניתן לומר כי על פי העיקרון הזה מבצע בית המשפט סינרגיה בין הפיצוי לבין הנזק שנגרם לתובע. במידה ובית המשפט מוצא כי אכן התקיימה רשלנות רפואית, הוא נדרש להפעיל מערך שיקולים אובייקטיבי, להשתמש בחוות דעת של רופא מומחה ולנצל את "מבחן הרופא הסביר" על מנת לבדוק מהו סך הפיצויים הדרוש.

במקביל, בית המשפט בוחן על פי התביעה אילו נזקים עקיפים נגרמו לניזוק; כך לדוגמא ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית ולהוסיף אל הסכום הנדרש גם את הפסד ימי העבודה, את עוגמת הנפש, את עלות התרופות, את הנסיעות, את הוצאות המשפט או הוצאות חוות הדעת של הרופא המומחה ועוד. באופן כללי, ניתן למצוא קורלציה בין גובה הנזק לבין גובה הפיצוי ולכן בתי המשפט מאמינים בעיקרון הזה ומפעילים אותו לעיתים קרובות.

כיצד נקבע גובה הפיצוי לנפגעי רשלנות רפואית?

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הגישה הכלכלית לקביעת פיצויים

למרות היתרונות הברורים של עיקרון הפיצוי כגובה הנזק והתמיכה לה הוא זוכה מטעם עורכי דין, ישנן טענות הגורסות כי כדאי לשנות את השיטה. על פי הגישה הכלכלית הרווחת, פסיקת הפיצוי כגובה הנזק אינה יעילה היות והיא לא לוקחת בחשבון את רף הסיכון המינימאלי אליו חשוף המטופל. שיקולי היעילות הכלכלית דורשים מאנשי צוות רפואי שנמצאו אשמים במקרים של רשלנות רפואית לשאת באחריות בגין הנזק בלבד, אך התמריץ הכלכלי אינו אסולוטי. בגישה הזו יש לתבוע מן הרופא הרשלן רק את תוספת הסיכון השולית שאותה גרם.

זו גישה כלכלית פרופר המתבססת על נוסחאות של נזק צפוי, אחוזים, הסתברויות ועוד. החישוב הכלכלי אותה מציעה השיטה במטרה להחליף את הפיצוי כגובה הנזק הוא פסיקת פיצוי לניזוק בגין גובה ההפרש שבין הסיכון המינימאלי לבין הסיכון המוגבר אליו הוא נחשף כתוצאה מהרשלנות. כפי שאפשר להבין, זו שיטה ללא ספק מתקדמת ואמפירית יותר מעיקרון הפיצוי כגובה הנזק, אך היא מחייבת לא מעט חישובים מורכבים ולעיתים אפילו מסובכים.

הקשר בין פיצויים לעורך הדין

הנושא של גובה הפיצוי לנפגעי רשלנות רפואית דורש התייחסות מהיבט נוסף: המעורבות של עורך הדין ואופי התביעה. אי אפשר להתעלם מהעובדה שבתי המשפט קובעים פיצויים עקב רשלנות רפואית במידה רבה על פי סוג התיק המונח לפניהם. עורך דין מיומן, מקצועי ומנוסה המכיר פסקי דין תקדימיים יכול לייצג את הלקוח נאמנה ולהשיג פיצויים גבוהים יותר מעורך דין חסר ניסיון. בכל סוגי התביעות המשפטיות אך בעיקר בתביעות רשלנות רפואית, גובה הפיצוי אותו מקבל אדם על נזקים שנגרמים לו תלוי בעורך הדין. תפקידו של עורך הדין הוא להשיג את המומחים הרפואיים המתאימים, שייתנו חוות דעת אשר תעלה בקנה אחד עם התביעה של הניזוק. נטל ההוכחה במקרים של רשלנות רפואית מוטל על התובע ולכן יצירת קשר עם גורמים רפואיים הוא תנאי להצלחת התביעה. לבסוף, עורך דין הוא זה שכותב את התביעה בפועל ומעלה את הטיעונים בפני בית המשפט.

התייעצות מוקדמת מעלה את הסיכוי לפיצוי גבוה

בשורה התחתונה, ההתייחסות המשפטית אל רשלנות רפואית משתנה ודינאמית אך העקרונות הבסיסיים נשארים זהים. גובה הפיצוי נקבע על פי גובה הנזק שנגרם לתובע ולא על פי חישוב כלכלי גרידא, אך התייעצות עם עורך דין מוקדם ככל האפשר מעלה את הסיכוי לקבלת פיצוי גבוה יותר. מלבד הנושא של התיישנות התביעה, עורך דין הוא הגורם העיקרי העומד לרשות אזרחים בתביעות רשלנות רפואית.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף