Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38 – מתחילים לראות תזוזות

תמ"א 38 היא תוכנית לחיזוק מבני מגורים מפני רעידת אדמה, אשר על פי התחזיות, עלולה להתרחש בעתיד, במדינת ישראל. תמ"א 38 מאפשרת למשתתפים לקבל היתר לחיזוק מבנה המגורים, כמו גם היתר לתוספות בנייה והכול תוך קבלת הקלות מס משמעותיות מאוד.

תמ"א 38 – מתחילים לראות תזוזות

היתר הבנייה והקלות המס, הם התמריץ לבעלי דירות המתגוררים במבנים ישנים, לנקוט בצעדים לחיזוק המבנה.

המבנים הכלולים בתוכנית תמ"א 38, הם מבני מגורים בלבד, בעלי שתי קומות ומעלה, אשר נבנו לפני שנת 1980. המטרה של תוכנית זו היא להציל חיי אדם ועל כן, מוגבלת תמ"א 38, למבני מגורים בלבד ואינה חלה על מבנים שאינם מאוישים באופן קבוע.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מקור הקביעה של תנאי הסף לגבי שנת הבנייה 1980, הוא התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה אשר נכנס לתוקפו בשנת 1975. הנחת הבסיס היא כי התקן לא יושם באופן מיידי ולכן, הוחלט כי כל מבנה מגורים אשר נבנה לפני 1980 ועומד בתנאי הסף האחרים, יכול להשתתף בתוכנית.

תמ"א 38 נולדה בשנת 2005 אך מאז ועד היום, חלו התפתחויות בכל הנוגע לתוכנית, בעיקר לאור הצורך, להרחיב את המבנים אשר יכולים לקחת חלק בפרויקט. כמו כן, כיום, ישנם כבר מבנים אשר סיימו את הפרויקט ועתה, נהנים בעלי הדירות ממבנה מחוזק, משופץ ובעל ערך כפי גבוה יותר.

חידושים בתמ"א 38

היוזמה של תמ"א 38 יצאה לפועל בשנת 2005 אך חשיבותה והפוטנציאל האדיר הגלום בה, מתגלים באמת רק בתקופה האחרונה. לאור זאת, חלו חידושים שונים בפרויקט וזאת במטרה להרחיב את הזכאים להשתתף וליהנות ממבנה מגורים עמיד בפני רעידת אדמה.

החידושים המהותיים ביותר מתקיימים ברמת החקיקה והם מאפשרים, כאמור, לאוכלוסייה גדולה יותר ליהנות מההטבות של תמ"א 38. למשל, ועדת השרים לענייני פנים ושירותים קבעה בינואר השנה, כי בעלי דירות אשר מבנה המגורים שלהם זקוק להריסה ולבנייה מחדש, ייהנו גם הם מההטבות במסגרת תמ"א 38.

דוגמא נוספת היא קביעתה של הוועדה כי גם מבנים אשר נעשתה בהם תוספת בנייה לאחר 1980, יוכלו להשתתף בתוכנית.

תמ"א 38 הרצליה

אחת ההתפתחויות החשובות בנושא תמ"א 38, היא הוצאתם לפועל של עסקאות בין בעלי דירות ליזמים, כדוגמת המתרחש בעיר הרצליה.

לאחרונה ,אישרה הוועדה לתכנון ובנייה של הרצליה, את חיזוקו של בניין בעל 13 דירות וחנות ברחוב אוסישקין בעיר. הבניין יחוזק מפני רעידות אדמה וייבנו עליו תוספות בנייה של ארבעה דופלקסים. כמו כן, במסגרת התוכנית, ייהנו בעלי הדירות מלובי חדש, תותקן מעלית ויוקם ממ"ד בכל אחת מן הדירות.

למותר לציין כי מדובר בצעד אשר ישפר באופן מדהים את איכות החיים של דיירי הבניין וישביח את ערך המבנה כולו.

תמ"א 38 בתל אביב

פרויקט תמ"א 38 צובר תאוצה אדירה בעיר תל אביב, עד כדי, כי במספר רחובות בעיר, כמו רחוב מינץ, מתבצעות עבודות חיזוק של תמ"א 38 במספר מבנים באותו הרחוב.

בפרויקטים של תמא 38 תל אביב, זוכים הדיירים לשיפוצים חיצוניים מרהיבים של מבנה המגורים, כמו גם שיפוץ חדרי המדרגות והחלפת תשתיות המים בבניין.

רמת גן היא גם אחת הערים הפעילות בתוכנית תמ"א 38 כאשר ישנם פרויקטים בעיר אשר הסתיימו ובזכות תמ"א 38, נהנים עתה הדיירים מתוספת של חניות, מעלית בבניין ונכס אשר הושבח בזכות השיפוץ והחיזוק.

תוספת הבנייה

בניין מגורים המבקש לקחת חלק בפרויקט תמ"א 38, צריך לפנות אל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה ולקבל את אישורה לחיזוק המבנה ולתוספות הבנייה. לתוספת הבנייה שלוש מטרות:

1. תמורה לקבלן: במסגרת תמ"א 38, מקבלים הדיירים היתר לתוספות בנייה אשר אותו ימסרו לקבלן המבצע את עבודות חיזוק המבנה ושיפוצו.

2. השבחת המבנה: לא זאת בלבד כי הדיירים אינם משלמים לקבלן את התמורה עבור עבודתו, אלא שבעקבות חיזוק המבנה, שיפוצו ותוספת הבנייה, הנכס מושבח, כך שערך דירתו של כל דייר, עולה באופן משמעותי.

3. התחדשות אורבאנית: מטרתה המרכזית של תמ"א 38 היא לחזק מבנים מפני רעידת אדמה, אולם, כאמור, היא גם מעלה את ערכו של הנכס. נוסף על זאת, תמ"א 38 גם מעניקה הזדמנות נהדרת לבעלי דירות להפוך את המבנה לירוק יותר ואסתטי יותר, כך שפני העיר מתחדשים.

מן האמור לעיל, אנו מבינים כי תוכנית תמ"א 38, גדלה ומתפתחת, כאשר בכל יום, מצטרפים עוד ועוד מבנים בארץ לפרויקט החשוב הזה. בזכות תמ"א 38, מבני המגורים בישראל יהיו עמידים בפני רעידת אדמה כאשר ישנם מבנים שכבר חוזקו ואחרים, נמצאים בשלבים מתקדמים של הפרויקט. בסיומה של תמ"א 38, ייהנו בעלי הדירות מקורת גג בטוחה ומשיפור משמעותי באיכות חייהם.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף