Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



איך לכתוב צוואה?

על ההשפעה של צוואה

לפני שנסביר בדיוק איך לכתוב נוסח צוואה, נסביר על החשיבות שלה, ומכאן תבינו מהי ההשפעה של הנוסח עצמו על הצוואה כולה. הצוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי מובהק, אשר קובע את חלוקת עזבון הרכוש וההון שלכם עבור היורשים שלכם. שימו לב שבצוואה שלכם אתם חופשיים להוריש את רכושכם לכל אדם או גורם באשר הוא. אתם רשאים לקבוע, כי קרובי המשפחה הקרובים או הרחוקים שלכם יקבלו את רכושכם.

איך לכתוב צוואה?

אתם רשאים לקבוע כי חברים יקבלו, או אפילו חברות עסקיות או ציבוריות שונות. אתם רשאים לתרום את הונכם ורכושכם לטובת המדינה, ובעצם חופשיים לחלק את רכושכם ממש כפי שהייתם רשאים לחלק אותו במהלך ימי חייכם. עם זאת, יש חשיבות גבוהה מאד לשיטה של נוסח צוואה. נוסח צוואה ברור ומוכר, יעזור גם ליורשים שלכם להבין במה הם זכאים, וגם ימנע סכסוכים שונים, עקב אי בהירות של הצוואה. בשמירה על כללי הניסוח, אתם בעצם גורמים לכך שיהיה ניתן לממש את הצוואה בבוא היום. אז מהם הכללים?

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הכללים עבור ניסוח צוואה

1. הכרה במעמד – אולי הכלל החשוב ביותר של ניסוח צוואה, הוא להראות כי אתם מודעים לסיטואציה שבה אתם נמצאים. באופן טבעי, חלוקת ירושה, בפרט ירושה גבוהה עלולה לגרום לסכסוכים כספיים. אם אתם מוכיחים כי נתתם את הצוואה בצלילות מוחלטת ובדעה שלמה – איש לא יוכל לערער עליה. לכן חשוב שבנוסח יופיעו סעיפים, אשר יוכיחו כי אתם מודעים לכך כי יבוא היום ובו תחלפו מן העולם, וכי אתם מרצונכם החופשי ובדיעה צלולה לחלוטין ללא כל כפייה – בוחרים לכתוב כעת ירושה.

2. חלוקה של העיזבון – יש פרט במדויק בתוך הצוואה איזה חלק יקבלו כל אחד מן היורשים שלכם. לפי החוקים של נוסח צוואה, עליכם לפרט במדויק איזה סוג של עיזבון אתם מותירים לכל אחד מן היורשים שלכם: האם מדובר על נדל"ן, על נכס מיטלטלין, על ניירות ערך, על הון נזיל, או כל סוג אחר של רכוש. כמו כן, בתוך נוסח צוואה תקין יש לפרט במדויק מה תהיה החלוקה לכל אדם ואדם, וכן לזהותו לפי שמו המלא ומספר ת"ז שלו. אפשר גם להכריע ולכתוב מה קורה לרכוש שלכם, במידה ואחד מיורשיכם נפטר בטרם עת, אך אתם לא הספקתם לכתוב צוואה חדשה. הדבר נפוץ מאד בעיקר במצבים בהם המוריש בוחר להוריש את רכושו לבן הזוג, אך זה בינתיים נפטר.

3. סעיפים נוספים – במסגרת של נוסח צוואה אתם רשאים להותיר סעיפים נוספים, בהתאם להעדפתכם האישית. יש אנשים אשר קובעים כי לבית הדין הרבני תהיה הסמכות להוציא את הצוואה לפועל, ויש המותירים זאת בידי הרשם לענייני ירושה. יש גם לקבוע במסגרת של נוסח צוואה מיהו האדם אשר ייחשב כמנהל העיזבון שלכם – רצוי שיהיה זה העורך דין שלכם, או כל אדם בלתי תלוי אחר.

4. חתימה של עדים – הוספת חתימה של עדים, משפרת את האמינות של נוסח צוואה, ונותנת לה תוקף משפטי ברור. כך יהיה ניתן להוכיח שאכן חתמתם על הצוואה בדעה צלולה לחלוטין. שימו לב, שאסור כי העדים יהיו היורשים שלכם (שכן אז מדובר על ניגוד אינטרסים), ולכן ניתן להביא חברים טובים או שותפים עסקיים אשר יחתמו בתור עדים.

לא לזלזל בניסוח

חשוב מאד להקפיד על הכללים הנ"ל של ניסוח צוואה, משום שהם קריטיים למימוש שלה. צוואה אשר נוסחה נכון, ושסעיפיה הם ברורים, פשוטים ונהירים, היא צוואה שבהמשך יהיה קל יותר להוציא לפועל. אתם יכולים להראות את הצוואה כמובן גם ליורשים שלכם שיהיו מודעים לחלוקה, אף כי אינכם מחויבים לכך.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף