Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



מאפיינים מרכזיים של הסכם שותפות

מאפיינים מרכזיים של הסכם שותפות

ההגדרה המרכזית של ההסכם

על מנת להבין מהי בדיוק שותפות, ואיזה צורה של יזמות עסקית היא מהווה, נוכל לעשות זאת על דרך השלילה וההפרדה, ולהסביר את ההבדל בין הסכם שותפות לבין הקמה של חברה בע"מ. בהקמה של חברה בע"מ, קיימת הפרדה ברורה בין נכסי החברה לבין נכסי השותפים. לכן מבחינות רבות, יש הרואים הקמה של חברה כהסכם שהוא פחות מחייב מאשר הסכם שותפות, מכיוון שבחברה פחות משנה הזהות של השותפים – משום שהחברה מהווה ישות משפטית עצמאית.

לעומת זאת, בצורת ההתאגדות של שותפות קיים קשר בל יימחה בין האנשים שהקימו את השותפות, לבין השותפות עצמה. לא מדובר על ישות משפטית נפרדת – הישות הזו קיימת בזכות אנשים ספציפיים אשר הקימו אותה. לכן, כל החלפה של שותפים במסגרת השותפות, צריכה להיות מוסברת במדויק בתוך הסכם שותפות, משום שמדובר על הליך הרבה יותר רגיש מבחינה משפטית. עם זאת, אין זה אומר שצריך להיבהל מחתימה על הסכם שותפות. הסכם שנחתם כיאות, יוכל להסדיר את כל נושא השותפות של יזמות עסקית מראשיתו ועד סופו. יש להקפיד ולהסתכל על מאפיינים של הסכם שותפות, בכדי שתבינו כיצד ההסכם צריך להיראות.

 

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כמה מהמאפיינים של הסכם שותפות

  1. שפה: לעתים קרובות, אנשים נוהגים לחתום על הסכם שותפות בשפה האנגלית ולא העברית. לשתי השפות יש יתרונות שונים. היתרון של הסכם בשפה האנגלית, הוא שהשפה האנגלית מלאה ביותר מונחים משפטיים שהגדרתם היא מדויקת יותר. עם זאת, בכל זאת עדיף לעשות שימוש בשפה העברית, בהנחה שזו שפת האם של חברי השותפות. בסופו של יום לרוב האנשים קל יותר להבין הסכם שותפות בשפה העברית, והמונחים בעברית הם מונחים שאנו יותר מזהים. לצורך הבהרה ודיוק, אפשר לשלב בהערות ובסוגריים מונחים משפטיים באנגלית כדי לדייק.
  2. התייחסות לסכסוכים: כל הסכם שותפות מוצלח, חייב לכלול בתוכו סעיפים וחלקים הקשורים לסכסוכים ולאופן הבוררות שלהם. אמנם סביר להניח שבעת שאתם מתחילים לחשוב על יזמות עסקית, נראה כי היחסים בין שותפים הם מעולים. אולם עליכם להביט קדימה ולהבין שבעוד שנה, שנתיים או עשור סביר להניח שיפרוץ ויכוח. זה לא אומר בהכרח שהחברה תתפרק ותיעלם. זה רק אומר שאתם צריכים שבהסכם יופיעו סעיפים המתייחסים לריבים וסכסוכים, ולאופן שבו ראוי לפתור אותם. אפשר למנות צד שלילי שיהיה בורר.
  3. קניין רוחני: לסעיף זה ניתן להתייחס גם בתור סודות מסחריים הגלומים בתוך הסכם שותפות. כאמור, שותפות היא שונה מחברה בע"מ, משום שאם שותף בחברה פורש – החברה עדיין ממשיכה להתקיים כרגיל. לעומת זאת אם אדם פורש משותפות (אפילו תהא זו שותפות של שמונה אנשים) – הוא רשאי לפי עקרונות של קניין רוחני לדרוש את פירוק החברה, תחת ההנחה שהחברה משתמשת ברעיון ששייך אליו ללא רשותו יותר. לכן, בתוך הסכם שותפים תמיד יש להגדיר במדויק מהו הקניין הרוחני, על מי הוא חל, האם הוא חל רק על אדם יחיד או על קבוצת אנשים, וכן להסביר האם לשותף שפורש קיימת הרשות לפתוח עסק מתחרה בעל מאפיינים זהים.

כך מכינים הסכם ראוי

חשוב להבין, כי הסכם שותפות מוצלח, יכול להיות הבסיס האיתן להתאגדות שלכם למשך שנים רבות. אין לכם מה לחשוש מכך, שלהסכם יש מספר מאפיינים מורכבים. שותפות היא אמנם צורת התאגדות מורכבת, אך היא גם יכולה להיות מאד יעילה ורווחית, כל עוד אתם שומרים על הסכם שותפות ראוי.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף