Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



עורכי הדין טרם נכנסו לפייסבוק – למה?

רשת האינטרנט היא זירת פרסום פורצת גבולות וכיום, כל בעל מקצוע, בכל תחום שהוא, אשר מעוניין בגיוס לקוחות ובהצלחה עסקית, חייב להיות ברשת. הסיבה לכך ברורה – חיפוש מידע או שירות, נעשים כיום באופן כמעט בלעדי, דרך האינטרנט.

עורכי הדין טרם נכנסו לפייסבוק – למה?

הדבר נכון כמובן גם לגבי שירותים משפטיים ועל כן מעטים הם משרדי עורכי דין בישראל, אשר לא הקימו אתר אינטרנט למשרדם.

הפוטנציאל הגלום בפרסום ברשת הוא אינסופי אך כאשר מדובר על פרסום עורכי דין, ישנם כללי אתיקה המגבילים את הפרסום באופן משמעותי.

מטרת הכללים היא ללא ספק מטרה ראויה: לשמור על כבוד המקצוע, אולם, הכללים לוקים בחוסר בהירות ועל כן, מציבים קושי גדול להבין מהו פרסום מותר ומהו פרסום אסור עבור עורכי דין.

כללי האתיקה אינם נותנים את הדעת, כנדרש, לפרסום באינטרנט, על שלל צורותיו והיות שכלי זה הפך למדיית הפרסום המרכזית, הדבר מעורר ביקורת קשה ומאלץ עורכי דין להימנע מפרסום, בשל החשש מפני עמידה לדין משמעתי.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לאור זאת, מושקע מאמץ רב בניסיון לשכנע את לשכת עורכי הדין להרחיב את כללי הפרסום ולאפשר לעורכי דין לפרסם במגוון מקומות במרחב האינטרנטי.

אחד מן הכלים החשובים בהקשר זה הוא הרשתות החברתיות כדוגמת הפייסבוק. כיום, קשה מאוד לומר מהם גבולות הפרסום המותר של עורכי דין בפייסבוק וזוהי אחת הסיבות המרכזיות לכך כי עורכי דין טרם נכנסו לפייסבוק.

עורכי דין – על גבולות הפרסום

כללי האתיקה בכלל ואלו הנוגעים לפרסום, בפרט, נועדו לוודא כי עורכי דין נוהגים בצורה ההולמת את כבוד המקצוע.

אין ספק כי מטרה זו היא חשובה ומכובדת, אך הטענה היא כי גבולות הפרסום הנוקשים, פוגעים באופן בלתי מידתי, בזכותם של עורכי דין לפרסומת ומכאן, להרחבת מאגר הלקוחות.

משהפך האינטרנט לזירת פרסום אטרקטיבית כל כך, בעלת אפשרויות רבות, התגבר הצורך להגמיש את כללי האתיקה לגבי פרסום בכלל ולגבי האינטרנט, בפרט.

לשכת עורכי הדין הכירה בצורך להסדיר את הנושא של פרסום עורכי דין באינטרנט, אך הדבר נעשה בצעדים קטנים וזהירים. על כן, הנושא עדיין לוקה בחוסר בהירות גדולה וישנן הגבלות חמורות על הפרסום.

הלשכה מאפשרת לעורכי דין לפרסם באינטרנט, למשל, לכתוב פוסטים או בלוגים בעלי תוכן משפטי וכן לנהל פורומים משפטיים. כל אלו, מאפשרים לעורך הדין להביא לידי ביטוי את מומחיותו המשפטית, כמו גם לקבל חשיפה לציבור רחב של גולשים, קרי, לקוחות פוטנציאלים.

אולם, ישנם עדיין סימני שאלה רבים באשר לגבולות הפרסום ברשת, לרבות, הרשתות החברתיות.

הפייסבוק כאמצעי פרסום

העמימות של כללי האתיקה בנוגע לפרסום של עורכי דין באינטרנט, גדלה כאשר מדובר על רשתות חברתיות, כדוגמת הפייסבוק.

לשכת עורכי הדין לא נתנה מענה ראוי לסוגיה זו וכל שנותר הוא לאמץ את הגישה הקשוחה, בכדי להימנע ממצב של עמידה לדין משמעתי. אין חולק על כך כי פרסום ברשתות החברתיות, יכול להזניק כל משרד עורכי דין קדימה, היות שרמת החשיפה היא עצומה.

הפייסבוק הוא מקום שבו נוצרים קשרים מקצועיים וחברתיים כאחד והוא חוצה גבולות של גיל וגבולות גיאוגרפיים.

למרות יתרונן הברור של הרשתות החברתיות כמדיה פרסומית, לרבות הפייסבוק, נדמה כי לשכת עורכי הדין מאוד חוששת מפרסום ברשתות החברתיות. מטבע הדברים, עד שלא תאפשר זאת, בפה מלא, עורכי דין חוששים מאוד להיכנס לפייסבוק.

האם עורכי דין אינם בפייסבוק, רק בגלל כללי האתיקה או שמא, ישנן סיבות נוספות?

מדוע עורכי דין לא בפייסבוק?

הפרת כלי האתיקה של הלשכה, משמעותה, אפשרות של העמדה לדין משמעתי. בתי הדין המשמעתיים, מוסמכים להטיל סנקציות שונות על עורכי דין ולמותר לציין, כי אף עורך דין, אינו מעוניין לעמוד לדין משמעתי.

פרסום שאינו בגדר פרסום מותר, כמו למשל, פרסום בפייסבוק, יכול להוביל לעמידה לדין ולכן, עורכי דין נרתעים מלממש את הפוטנציאל השיווקי הגלום בפייסבוק.

בהקשר זה, נשאלת השאלה, האם ישנן סיבות נוספות מדוע עורכי דין אינם נמצאים בפייסבוק?

1. הפרדה של תחומים: ייתכן כי עורכי דין חוששים כי הקמת פרופיל בפייסבוק, יכולה לטשטש את ההפרדה החשובה מאוד בין חייו המקצועיים של עורך הדין לבין חייו האישיים. הכוונה היא בעיקר כלפי לקוחותיהם של עורכי דין, אשר יכולים עתה לפגוש אותם, בסביבה אחרת לגמרי ולגלות עליהם פרטים אישיים, אשר לא היו מתגלים להם בכל דרך אחרת.

2. מידת החשיפה: הפייסבוק, בדומה לרשתות חברתיות נוספות, הוא סוג של חשיפה והחברים ברשת החברתית, נוהגים להחליף תמונות, חוויות אישיות ובפרטי הפרופיל עצמו, ממלא החבר את הסטטוס האישי שלו, עיר מגוריו וכולי.

3. במה פתוחה: הרשתות החברתיות יוצרות נטוורקינג חברתי ומקצועי. כמו כן, הפייסבוק מהווה סוג של במה פתוחה, של חילופי דעות על נושאים שונים ובין השאר על עניינים העומדים בראשו של סדר היום החברתי פוליטי. ייתכן כי עורכי דין חוששים כי לקיחת חלק בשיחים מעין אלו המתקיימים ברשתות החברתיות, תיחשב כהתנהגות המפרה את כללי האתיקה.

לסיכום

עורכי דין אינם רשאים להשתמש בכל המדיות האינטרנטיות, כראות עיניהם. זאת משום שכללי האתיקה, מציבים גבולות (אף אם בלתי ברורים) על פרסומת של עורכי דין ברשת. הפייסבוק, אשר מהווה את אחת הרשתות החברתיות המרכזיות, יכול להיות פלטפורמה פרסומית יוצאת מן הכלל עבור עורכי דין, אך בשל סיבות שונות, אשר חלקן פורטו במאמר זה, נרתעים עורכי דין מליצור פרופיל פעיל בפייסבוק.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף