Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



רשלנות רפואית והולדה בעוולה

הולדה בעוולה הוא אחד ממקרי הרשלנות הרפואית הסבוכים ביותר, כאשר במסגרתו, תובעים הורים, את הגורם אשר טיפל בהם בזמן ההיריון, על שכך שלא אבחן פגם או מום מולד בעובר. משכך, המשיכה האישה בהריונה אך הטענה היא כי לולא הרשלנות שבאבחון, לא היו בוחרים ההורים, להמשיך בהריון, היות שבשל המום, חייו של הילד, אינם חיים אלא סבל מתמשך עבורו ועבור הוריו.

רשלנות רפואית והולדה בעוולה

תביעות של הולדה בעוולה הן תביעות של רשלנות רפואית, תחום משפטי אשר הוא חלק מדיני הנזיקין. בשונה מתביעות רשלנות רפואית אחרות, בהולדה בעוולה, הגורם המטפל אינו נתבע על גרימת הנזק, אלא נתבע הוא בשל מחדלו לגלות את קיומו של המום או את הסיכון הקיים לו. מחדל זה נתפס כרשלנות רפואית, במקרים בהם, היה ניתן לאבחן את המום וגילויו היה במסגרת סטנדרט העבודה הסביר.

נקודת המוצא בתביעות רשלנות רפואית של הולדה בעוולה, היא כי אילו היה מאבחן הרופא את קיומו של המום או את הסיכוי להיווצרותו, הוריו של הילד היו בוחרים שלא ללדת אותו או שלא להיכנס להיריון כלל.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הולדה בעוולה – מתי?

אין ספק כי תביעות של הולדה בעוולה, אינן כתביעות אחרות של רשלנות רפואית. בית המשפט הפוסק בתביעות אלו, נדרש להתמודד עם השאלה המוסרית הקשה מכל – באילו מקרים, ניתן לומר כי טוב היה לו הילד לא היה נולד כלל, במובן של "טוב מותי מחיי".

בתי המשפט נוטים לקבל תביעות של הולדה בעוולה, במקרים חמורים מאוד וכאשר, הם דנים בתביעות אלו, הם שואלים שתי שאלות מרכזיות. הראשונה, היא השאלה האם מדובר היה במום שניתן היה לצפות מרופא סביר, לגלותו. במצבים בהם המום הינו נדיר מאוד או הסיכוי לו, לא היה ניתן לאבחון, לא תוטל אחריות נזיקית על הרופא המטפל.

במידה ובית המשפט קובע כי סביר היה לצפות מן הרופא לאתר את המום או את הסיכוי לו, פונה הוא לשאלה השנייה והיא עד כמה פגע מעשהו של הרופא, ביכולת הבחירה של ההורים.

ראשית, בית המשפט צריך להתרשם כי לו ידעו ההורים בדבר המום או הסיכוי לו, היו בוחרים שלא ללדת את הילד. כמו כן, בית המשפט בוחן בעיניו, האם אכן מדובר על מקרה שבו טוב היה לילד, לו לא היה נולד כלל. זוהי אינה שאלה אובייקטיבית אלא שאלה של מוסר ולכל שופט יכולה להיות השקפה אחרת בעניין זה. מכאן, הכרעה בתביעות שכאלו, היא קשה מאוד.

רשלנות רפואית – האם אפשר למנוע?

בכל דיון על רשלנות רפואית, תמיד עולה השאלה, האם אפשר למנוע אותה. קשה לומר כי ניתן למנוע רשלנות רפואית בכל מקרה ומקרה, אך ללא ספק, ניתן לנקוט באמצעי זהירות, כדי להקטין את הסיכוי להיפגע מרשלנות רפואית והדבר נכון גם לגבי הולדה בעוולה:

1. בירור מקדים: הרופא המטפל, אמור לבדוק היטב את ההיסטוריה הרפואית של האישה ובן זוגה, טרם הכניסה להיריון ומומלץ לשתפו בכל אינפורמציה רפואית. אם יש תחושה כי הרופא אינו נותן משקל ראוי למידע שמסרתם, כדאי לפנות לרופא נוסף.

2. מעקב ובדיקות: כל אישה בהיריון, צריכה להקפיד לעשות את כל הבדיקות הדרושות ולהיות במעקב צמוד, בזמן ההיריון. רשלנות רפואית של הולדה בעוולה נובעת מהעדרו של אבחון. ככל שתרבו בבדיקות, כך יקטן הסיכוי להעדר אבחון.

3. לשאול שאלות: יש לפנות בכל שאלה לרופא המטפל ולא לחשוש מלהטרידו. תקופת ההיריון היא תקופה רגישה מאוד וזכותה של כל אישה להיות בקיאה בכל הפרטים הנוגעים למצבה הבריאותי ולמצבו של העובר.

4. חוות דעת נוספת: בכל עניין רפואי ובפרט, כאשר מדובר על היריון, כדאי לקבל חוות דעת נוספת כאשר ישנו חשד מסוים או בדיקה כלשהי המדאיגה את ההורים לעתיד.

5. רכשו ידע: כיום, אפשר ללמוד הכול, בזכות האינטרנט. גלשו באתרים השונים ברשת וקבלו מידע על כל דבר ועניין, המעניין אתכם בקשר להיריון. כך תוכלו להגיע לפגישות עם הרופא, כאשר אתם מכירים קצת את עולם המושגים הרפואי.

פנייה אל עורך דין

הגשתה של כל תביעת רשלנות רפואית ובוודאי כאשר מדובר על הולדה בעוולה, צריכה להתבצע על ידי עורך דין בעל מומחיות בתחום רשלנות רפואית בכלל ובנושא של הולדה בעוולה, בפרט. חשוב לציין כי ניתן גם למצוא עורכי דין שהם גם רופאים בהכשרתם ועל כן, להם ידע רפואי לצד ידע משפטי.

טרם ההגעה אל פגישה עם עורך הדין, יש לשאול אותו בשיחת הטלפון, אילו מסמכים להביא לפגישה ומה בעצם כוללת פגישת הייעוץ הראשונה.

עורכי הדין העוסקים בתחום רשלנות רפואית, מכירים היטב את עמדת בתי המשפט בכל עניין ודבר ויוכלו להעריך מהם סיכויי התביעה.

תביעת רשלנות רפואית בגין הולדה בעוולה, היא אחת התביעות הקשות ביותר, גם עבור ההורים התובעים וגם עבור בית המשפט. ההכרעה הנדרשת כאן היא עניין שבמוסר ולכן, בתי המשפט אינם נוטים לקבל בקלות תביעות של הולדה בעוולה. על מנת להקטין את הסיכון של הולדה בעוולה, כדאי מאוד לבצע את כל הבדיקות הדרושות ולקבל חוות דעת נוספות, בעת הצורך.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף