Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38 – האם גם ראשון לציון מתפתחת?

במסגרת פרויקט תמ"א 38 מחוזקים מבנים בישראל, בחוזה התקשרות בין דיירים, הנהנים ממבנה מחוזק ולעיתים מהרחבת דירותיהם לטובת ממ"ד או מרפסת, לבין קבלן הנהנה מאחוזי בניה.

תמ"א 38 – האם גם ראשון לציון מתפתחת?

מהי תכנית תמ"א 38?

תכנית מתאר ארצית מס' 38 (תמ"א 38) היא תכנית לחיזוק מבנים ברחבי ישראל, ובמיוחד באזורים צפופים המועדים לנזקים בעקבות רעידות אדמה כגון תל אביב, תמ"א 38 ראשון לציון ועוד ערים מרכזיות.

במסגרת תמ"ה 38, כמו בתמ"א 38 ראשון לציון, מתקשרים דיירים (לרוב בבתים משותפים) עם קבלים לפי בחירתם, ובהתקשרות זו מנוהל משא ומתן בין הדיירים לבין הקבלן באשר לאופי ביצוע חיזוק המבנה נגד רעידות אדמה. חיזוק המבנה עשוי לכלול הוספת דירות נוספות למבנה, בהן יחזיק הקבלן ויוכל למוכרן.

למעשה, במסגרת פרויקט תמ"ה 38 גם דיירי הבית המשותף נהנים (לרוב), ונהנה גם הקבלן, אשר זכה להקים דירה על גג של מבנה קיים ולמוכרה ברווח. הדיירים נהנים ממבנה מחוזק כנגד רעידות אדמה, ולעיתים, אם נהלו משא ומתן היטב עם הקבלן, יבנה הקבלן עבורם גם ממ"ד, ו\או מעלית, ו\או מרפסת, הכל לפי האמור בחוזה ההתקשרות עם הקבלן. בנוסף, בגין השבחה זו של המבנים, יינתן תמריץ נוסף בדמות פטורים ממיסי שבח והשבחה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

בעיות אפשריות בתכנית תמ"א 38

על אף היתרונות הטמונים בה, על תמ"ה 38 גם ניטשת ביקורת. אחת הביקורות, נוגעות לעובדה כי בתים רבים באזורי פריפריה, בניגוד לבתים בערים מרכזיות כמו תל אביב או תמ"א 38 ראשון לציון, הינם בתים לא מחוזקים, ובנוסף הינם מועדים לרעידות אדמה. עם זאת, באותם אזורים מתגוררת לרוב קהילה דלת אמצעים, אשר אין באפשרותה לממן את חיזוק המבנים בהם היא מתגוררת. בנוסף, באותם אזורי פריפריה, הביקוש לדיור נמוך, ולכן אין לקבלנים תמריץ כלכלי מספיק להקים דירות נוספות על גבי המבנים.

ביקורת נוספת שנשמעת, הינה פגיעה בחזות העיר. אמנם, בניין המשופץ במסגרת תמ"א 38 לרוב יכלול את שיפור חזות המבנה, אולם הוספת מ"ר לדירות וקומות נוספות יעלה את הצפיפות בעיר ועשוי בשל כך דווקא לפגוע באיכות חייהם של הדיירים במבנה ובמבנים הסמוכים.

מימון תמ"א 38

קיימות מספר דרכים לממן את פרויקט תמ"א 38.

קיימת אפשרות למימונו של ביצוע חיזוק הבית על ידי היתר למימון מהקבלן המבצע, בתמורה לכך שאותו קבלן יהנה מזכויות בניה על המבנה. כמו כן, ניתן לקבל הלוואה לזמן קצר מהבנק, קבלת משכנתא. כל זאת, תוך הצגת ביטחונות וכמובן משכונו של הנכס. כאשר בוחנים אפשרות למימון פרויקט תמ"א 38, יש להתייחס לסוגיות כגון הוספת מעלית, הרחבת מגרש החניה בבניין ועוד.

מ"א 38 מאפשרת הקמת מעלית במבנה, שלא בהתאם לסטנדרט הנדרש הרגיל. בכל מקרה, הצטרפות לתמ"א 38 היא תלוית כדאיות כלכלית עבור הצדדים.

כיצד פועלת עיריית תמ"א 38 ראשון לציון לקידום פרויקט תמ"א 38?

לפי הערכות כיום, כאלף מבנים ברחבי תמ"א 38ראשון לציון זקוקים לחיזוק מפני מקרים של רעידות אדמה. עם זאת, נכון לסוף שנת 2011, כבר כ-50 מבנים ברחבי העיר הגישו בקשה לוועדה המקומית לתכנון ולבניה לאישור הצטרפות לפרויקט תמ"ה 38. 222 בתים הגישו בקשה לבדית אפשרות לשיפוץ חזית הבתים, ו-175 בעלי בתים משכו הלוואות מהעירייה בראשל"צ לצורך מטרה זו.

תמ"א 38 ראשון לציון מעמידה, בשיתוף בנק הפועלים, מערכת למתן הלוואת לתושבי תמ"א 38 ראשון לציון, בהיקף של כ200 מליון ₪, לבעלי נכסים שיפעלו לשיפור חזית הבניין. במסגרת תכנית זו, פנו כאמור 222 בעלי בתים לקבלת הלוואות, וחלקם אף יפעלו לחיזוק בתיהם נגד רעידות אדמה. 12 בתים קיבלו כבר את האישורים הסופיים לתחילת השיפוץ ו-9 שופצו לחלוטין.

עיריית תמ"א 38 ראשון לציון פועלת להפיכת פרויקט תמ"ה 38 לאטרקטיבי, על ידי קידום היתרי בניה וניהול הפרויקטים באמצעות החברה הכלכלית בעיר.

סיכום: לצורך הצטרפות לפרויקט תמ"א 38 יש לבחון את כדאיותו הכלכלית. על אף שפרויקט תמ"א 38 נועד להיות רווחי ומשתלם גם לדיירים וגם לקבלנים, על ידי חיזוק המבנים ותוספת בניה לדיירים ואפשרות לקבלן לבנות דירה על מבנה קיים ולמוכרה ברווח, עשויות להיות בעיות ברווחיות הצטרפות לפרויקט. בעיריית ראשון לציון ישנה תכנית ברורה להענקת הלוואות לבנים אשר יהיו מעוניינים בהצטרפות לתמ"א 38.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף