Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



פתיחת תיק גירושין אזרחי

לבתי הדין הדתיים בישראל יש סמכות מיוחדת בכל הנוגע לענייני נישואין וגירושין. 

פתיחת תיק גירושין אזרחי

עם זאת, לצדדים לגירושין עומדת האפשרות לבחור לדון בעניינים הנוגעים לאופן הפירוד בניהם, גם בדרך של פתיחת תיק גירושין אזרחי בבית המשפט לענייני משפחה. איך זה עובד ולמה כדאי לשים לב בדרך?

 תהליך גירושין בישראל

יריית הפתיחה לתהליך הגירושין בישראל, נעשית תחילה בדרך של הגשת בקשה ליישוב סכסוך במשפחה. הדבר מהווה למעשה צעד מקדים טרם פתיחת תיק גירושין אזרחי או דתי, בו הצדדים מחויבים תחילה לנסות ולפתור את הסכסוך בניהם בעצמם.

בין אם הדבר יצליח והצדדים יתגרשו בהסכמה ובין אם לאו, טקס הגירושין יהיה חייב להיערך באמצעות בית הדין הדתי בלבד. כך לדוגמה, בני זוג יהודיים החיים בישראל ייעשו זאת באמצעות בהתאם לכללי המסורת, על ידי מתן גט בבית הדין הרבני.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

אולם, לצד הליך הגירושין עצמו, ישנן סוגיות נוספות הנוגעות לאופן הפירוד, אשר בהיעדר הסכמה, יוכרע הדבר על ידי ערכאה שיפוטית דתית או אזרחית, וזאת על פי בחירתו של הצד שפתח בהליך ליישוב הסכסוך כאמור. מדובר על סוגיות נלוות לגירושין אשר יקבעו את אופן הפירוד כגון:

  1. חלוקת הרכוש בין בני הזוג
  2. קביעת משמורן על הילדים
  3. הסדרי ראייה איתם
  4. קביעת דמי מזונות לאישה
  5. קביעת מדור (מגורים)

על כן ובהמשך לדוגמה, הצדדים יכולים לבחור אם לכרוך את הסוגיות הנוגעות לאופן הפירוד בניהם, להכרעת בית הדין הרבני או לחלופין לפצל את ההליך ולדון על אופן הפירוד בבית המשפט לענייני משפחה. לכל ערכאה יתרונות וחסרונות, אולם כאמור ליוזם ההליך ניתנת הבחירה לקביעת המסגרת הדיונית.

פתיחת תיק גירושין אזרחי בבית המשפט לענייני משפחה

בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בכל סכסוך משפחתי, לרבות בהתרת נישואין של בני זוג שאינם בני אותה דת. השופטים בבית המשפט לענייני משפחה בעלי הכשרה מיוחדת לטיפול בסכסוכים במשפחה. והדיונים בבית משפט זה מתקיימים בדלתיים סגורות לטובת חיסיון המתדיינים.

לעניין הסוגיות הנלוות לגירושין, יש הטוענים כי קיים הבדל מהותי בין פתיחת תיק גירושין אזרחי בבית המשפט לענייני משפחה לעומת פתיחתו בבית הדין הרבני. זאת בין היתר, מאחר שבית הדין הרבני מיישם גם את כללי ההלכה היהודית, ולכאורה יש בכך להוביל להכרעה בסוגיות עקרוניות לטובת הגבר.

אולם מנגד נשמעות טענות באשר לבית המשפט לענייני משפחה, כי זה לכאורה נוקט בגישה ליברלית שמקדמת את זכויות האישה בהליך הגירושין. מכל מקום, כל מקרה נבחן לגופו כאשר לכל ערכאה שיפוטית יתרונות וחסרונות משלה.

לכן ועל מנת להימנע מטעויות יקרות, חשוב להתייעץ עם עורך דין כבר מהתחלה. עורך דין מומחה בענייני משפחה ינחה אתכם כיצד להתנהל וילווה אתכם בתקופה הכה מורכבת מבחינה רגשית. הדבר גם עשוי להשפיע על גורל ההליך ויתרה מכך לקבוע את העתיד הכלכלי והמשפחתי שלכם.

אפשרות נוספת גירושין בשיתוף פעולה

כאמור הליך גירושין עשוי להיות סבוך וקשה בעיקר מבחינה רגשית. הדבר עשוי אף להתפרס על פני משך זמן רב ולעיתים אפילו מספר שנים. חלק מהליכי הגירושין נעשים אמוציונליים במיוחד וגורמים לטלטלה בקרב כל בני המשפחה.

לכן, אם יש בכוחם של בני הזוג לפעול בשיתוף פעולה, הדבר בהחלט יכול לייתר הליכים משפטיים ממושכים בערכאות השונות. כך למשל ניתן להגיע להסכמות מראש על אופן הפירוד באמצעות הסכם גירושין.

הניסיון מלמד כי צדדים נוטים לכבד בניהם הסכמים כאשר פעלו מתוך שיתוף פעולה. לעומת זאת אם מי מהערכאה השיפוטית כפתה על הצדדים להסכים לתנאי כזה או אחר לגבי אופן הפירוד, אזי הסיכוי כי יכבדו זאת בעתיד נמוך.

לסיכום, פתיחת תיק גירושין אזרחי יכולה להיעשות בנוגע לסוגיות הנלוות לגירושין או כאשר מדובר בבני זו בני דתות שונות. הליך גירושין מטבעו מורכב ומלווה ברגשות. אל תהססו לפנות קודם לכן לעורך דין מומחה בכך.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף