Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



מידע לעובד: הרעת תנאים מוחשית בעבודה

הבוס שלכם ביקש מכם או הודיע לכם שאתם עוברים לעבוד פיזית במקום אחר? בעבודה אמרו לכם שתנאי העבודה הולכים להשתנות? חוויתם אפליה על רקע הדעות שלכם או המוצא שלכם, בעבודה? לזה בדיוק קוראים הרעת תנאים מוחשית בעבודה, וחשוב שתדעו מה זה ומה הזכויות בנושא.

מידע לעובד: הרעת תנאים מוחשית בעבודה

דמיינו לעצמכם סיטואציה בה אתם קמים בוקר בהיר אחד, מגיעים למקום עבודתכם, והבוס שלכם קורא לכם לשיחה. "החברה מעתיקה את כל פעילותה לערבה", הוא אומר לכם. או "אתה מתבקש להעתיק את מגוריך לפינלנד על מנת לסייע בפיתוח עבור החברה". גם אם אוהבים חורף, לא בטוח שיבוא לכם טוב לעבור לפינלנד. בואו נעשה סדר.

תוכן עניינים

מה מוגדר כהרעת תנאים מוחשית בעבודה?

הרעת תנאים מוחשית בעבודה מתייחסת קודם כל לעובד שעבד לפחות שנה באותו מקום העבודה (לא פיזית, הכוונה היא שהיה משויך למקום עבודה אחד במשך שנה), והוכיח שינוי משמעותי באחד או יותר מהמצבים הבאים (בחרנו לכתוב כאן "חברה" אך מובן שמתייחס לעסק ולכל צורות ההתאגדות והעבודות):

  • פגיעה באופן אישי בעובד על רקע מוצאו או דעותיו
  • הפחתה משמעותית בשכר
  • הלנת שכר שחוזרת על עצמה
  • מעבר העובד פיזית לעבודה במקום אחר
  • מעבר של כל החברה למקום אחר
  • מבצעים שינויים בתנאי העבודה שמשפיעים על העובד
  • לא מקיימים חוקים שמגנים על העובדים
  • לא מקיימים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כיצד מומלץ לעובד לפעול במקרה של הרעת תנאים?

במקרה של הרעת תנאים, העובד יכול להתפטר והוא זכאי לדמי פיצויים. אם העובד לא רוצה להתפטר, עליו לפעול כך:

קודם כל, על העובד להתריע בפני המעסיק על ההרעה המוחשית ולדרוש מהמעביד שיתקן את מה שצריך, בפרק זמן סביר.

אם המעביד לא קיים את דרישת העובד לשינוי בהרעת התנאים ותיקונם, העובד זכאי להתפטר אחר שהודיע כחוק הודעה מוקדמת. העובד גם זכאי לפיצויי פיטורין מלאים.

אפשרות נוספות: להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולתבוע את המעביד.

במקרה של הרעת תנאים, העובד יכול להתפטר והוא זכאי לדמי פיצויים

חשוב לציין: לא תמיד הדברים הם שחור או לבן ולא תמיד קל ישר לראות שנעשתה הרעת תנאים חמורה. במקרים בהם מדובר בפרנסה שלכם ובביטחון שלכם, ההמלצה היא להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני עבודה. הפרשנות או התשובה לשאלה מהי הרעת תנאים בפועל, בשטח, יכולה להיות ברורה לכם מאוד, והמעסיק שלכם יחשוב אחרת.

מה הדין כשהמעסיק מתקן את המצב או מגיע להסכמות עם העובדים?

פה יש נקודה מעניינת.

עורך דין יונתן סורקין מסביר כי במידה ופניתם למעביד שלכם בנושא הרעת תנאים מוחשית והוא פעל לתיקון ההרעה, עסקים כרגיל. אתם ממשיכים לעבוד כרגיל ויש סוף טוב לסיפור.

במידה ואתם בוחרים להתפטר בכל זאת לאחר שתוקנה ההרעה, חשוב לציין שאתם לא תקבלו פיצויי פיטורין.

פה יש קאץ'

יש נסיבות שמצדיקות את העובד בהתפטרות, ויש נסיבות המצדיקות את העובד בהתפטרות עקב הרעה מוחשית. נשמע לכם הגיוני שהטרדה מינית תיכלל תחת הרעת תנאים משמעותית? היא הרעה בהחלט אך האם נוגעת להרעת תנאים מצד המעביד? לא בטוח ולא ידוע עד שלא נבדקו כל הנתונים וכל העובדות.

כמו שאתם יכולים לראות, הרעת תנאים משמעותית היא עניין מורכב. בהחלט ישנם סעיפים מאוד ברורים המתייחסים לדוגמא לנושא הגיאוגרפי. ברגע שעובד מתבקש להעתיק מגוריו למקום אחר בשביל העבודה, זו הרעת תנאים מוחשית. אולם כיצד נפרש הרעת תנאים הבאה לידי ביטוי בפגיעה בעובד על רקע מוצאו או דעותיו? מי מגדיר פגיעה?

אולי מה שנראה ודאי לעובד כפגיעה, ייראה לבית המשפט כקטנוניות?

לכן ההמלצה היא, לפני שפועלים בנושא באיזושהי דרך, לפנות לעורך דין מקצועי המומחה בדיני עבודה, להציג בפניו את הדברים, את רצף האירועים, את כל המידע שבידכם, והוא /היא יוכלו להנחות אתכם מה הצעדים המועילים והמיטיבים ביותר עבורכם.

בהצלחה!

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף