Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



מי זכאי לדרכון גרמני

אזרחים רבים בישראל מבקשים להוציא אזרחות גרמנית שתפתח בפניהם מגוון אפשרויות במימוש חייהם: לזכות בסבסוד ללימודים בחלק ממדינות האיחוד האירופי, לעבוד באירופה, לטוס לארה"ב ללא ויזה, ועוד אפשרויות רבות ואחרות.

מי זכאי לדרכון גרמני

באוגוסט 2021 הוקלו התנאים לקבל אזרחות גרמנית באופן משמעותי עבור ישראלים ובפרט עבור צאצאים של מי שנרדף על ידי הנאצים. בפניכם כל מה שחשוב לדעת על מנת לברר את זכאותכם לקבל דרכון גרמני לאחר תיקון החוק.

תוכן עניינים

האם אני זכאי לדרכון גרמני?

אזרחות גרמנית נגזרת מקשרי הדם המשפחתיים. לפיכך, אזרח ישראלי שהוריו או סביו היו אזרחי גרמניה או שהיו זכאים לאזרחות גרמנית, עשוי להיות זכאי גם הוא לאזרחות גרמנית.

האם בן זוג של אזרח גרמני זכאי לדרכון גרמני?

בני זוג של מי שזכאים לאזרחות גרמנית, אינם זכאים גם הם לאזרחות, שכן אין להם קשר דם לבעל אזרחות גרמנית.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

יחד עם זאת הם יכולים לבקש, בתנאים מסויימים, אזרחות גרמנית מתוקף היותם בני זוג של אזרח גרמני.

הליך זה יהיה מורכב וארוך יותר והוא יחייב דרישות סף מחמירות יותר, כך למשל ידרש בן הזוג, בין היתר, לגור בגרמניה ואף לעבור מבחן ידע בשפה הגרמנית, בטרם קבלת האזרחות.

הקלת התנאים לקבלת דרכון גרמני

באוגוסט 2021, לאחר 16 שנות כהונה ו-4 חודשים בטרם לתום תפקידה, הקנצלרית אנגלה מרקל, העבירה שורה של שינויים והקלות בחוק המאפשרים לאזרחים ישראליים רבים יותר לקבל אזרחות גרמנית.

ההקלות העיקריות בתנאי קבלת האזרחות:

אזרחות לצאצאי נרדפי הנאצים שלא זכו לאזרחות בשל רדיפתם – תיקון החוק הוסיף גם צאצאים למי שלא היה אזרח גרמניה, אך הוכיח מגורי קבע בגרמניה שנגדעו לאחר עליית הנאצים לשלטון. המשמעות היא שצאצאים של מי שנשללה אזרחותו בין השנים 1933-1945, או של מי שלא ניתנה לו אזרחות בשנים אלה והוא נאלץ לנוס על נפשו בתקופת גרמניה הנאצית, יהיו זכאים לקבל אזרחות

.אזרחות לצאצאים של נשים בעלות אזרחות גרמנית – תיקון החוק מאפשר גם לצאצאים לאזרחיות גרמניה (אמא, סבתא) לזכות באזרחות גרמנית. בעבר, מי שנולד עד ליום 1.4.1953, היה זכאי לקבל אזרחות גרמנית רק אם אביו או סבו היו גרמנים. התיקון נולד במטרה לתקן עוול היסטורי, של הבחנה מגדרית בין צאצאי גברים לצאצאי נשים.

אזרחות לצאצאים רחוקים שהוריהם אינם אזרחי גרמניה – אפשרות לאזרחות לצאצאים רחוקים, לרבות נכדים, נינים וכן הלאה, מבלי שהוריהם נדרשים להיות אזרחים בעצמם.

אזרחות לצאצאים מחוץ לנישואין – תיקון החוק הוסיף צאצאים של אזרחים גרמנים שנולדו מחוץ לנישואין. תדרש הצהרת אבהות עד הגיע הילד לגיל 24.

ביטול דרישות סף – בוטלה הדרישה לעבור מבחן ידע בשפה הגרמנית, פרט למקרים חריגים במיוחד.

בני זוג של מי שזכאים לאזרחות גרמנית, אינם זכאים גם הם לאזרחות

מה עליי לעשות כדי לקבל דרכון גרמני?

על מנת לקבל אזרחות גרמנית תדרשו לעמוד בתנאי הסף ועליכם יהא להוכיח קשר משפחתי לאזרח גרמניה או למי שנמנעה אזרחותו בתקופת גרמניה הנאצית. בנוסף תדרשו לצרף תעודת יושר מהמרשם הפלילי של משטרת ישראל, לתרגמה באמצעות נוטריון ולאשר בחותמת אפוסטיל. כמו כן יתכנו תנאים נוספים, בכל מקרה בהתאם להחלטת הרשויות בגרמניה.

האם ניתן להחזיק באזרחות כפולה?

ברובם המוחלט של המקרים, ניתן להחזיק באזרחות כפולה. כך למשל מי שקיבל אזרחותו בשל כך שאחד מהוריו או סביו נרדף אחר הנאצים, לא יאלץ לוותר על אזרחותו הישראלית על מנת להחזיק באזרחות גרמנית.

האם שירות בצה"ל ימנע ממני לקבל אזרחות כפולה?

בין השנים 2000-2011 החוק הגרמני שלל אזרחות כפולה למי ששירת בצבא זר, שירות שאינו על פי חוק המחייב את האדם לשרת בצבא, אלא אם קיבל הסכמה של הרשויות בגרמניה. בהתאם לחוק, אזרחים ישראלים רבים ששירתו שירות קבע בעשור הראשון של שנות האלפיים, איבדו באופן אוטומטי את זכאותם לאזרחות כפולה.

החל מחודש יולי 2011 החוק מאפשר לבעלי אזרחות ישראלית-גרמנית לשרת שירות קבע, גם בלא בקשה להסכמה מיוחד של הרשויות בגרמניה.

אזרח ישראלי שאיבד את זכאותו לאזרחות גרמנית מכורח שירות התנדבותי או שירות קבע בצה"ל בין השנים 2000-2011 רשאי להגיש בקשה לקבל את אזרחותו הגרמנית מחדש.

אזרחות גרמנית-אירופאית

בשורה התחתונה, אזרחות גרמנית תפתח לכם את השער לאירופה כולה ותאפשר לכם מגוון רחב של זכויות במדינות האיחוד האירופי ובכלל.

ההקלות החדשות ביטלו מספר דרישות סף שהקלו באופן משמעותי על ישראלים המבקשים לקבל אזרחות גרמנית והפכו את הדרך לדרכון אירופאי לפשוטה מאי פעם.

יחד עם זאת שינויי חקיקה עתידיים תמיד עשויים להתרחש ולהקשיח את תנאי הזכאות לקבלת אזרחות, על כן מומלץ לנצל את שינויי החקיקה המקלים במהרה.

כמה עולה להוציא דרכון גרמני?

באופן כללי, עלות הוצאת דרכון גרמני נעה בין 3,000-9000 ₪ בממוצע.

יש לציין כי טווח התשלומים שצוין אינו מדויק שכן עלות הוצאת דרכון גרמני משתנה ממקרה למקרה ותלויה רבות בסביכות התיק, הסיפור המשפחתי של מבקש הדרכון והאמצעים הנדרשים לאיתור מסמכים.

הוצאת דרכון גרמני כוללת תשלום אגרות בעת הגשת הטפסים הנדרשים, תשלום שכר טרחה לעורך דין שילווה את התיק ויטפל בכל ההליך הבירוקרטי עבורכם, תשלום על תרגום ממכים וקבלת אישורים וכדומה.

מה משך הזמן שצפוי לקחת עד לקבלת דרכון גרמני?

משך הזמן שצפוי לקחת עד לקבלת דרכון גרמני הוא בין מספר חודשים לשנתיים.

הסיבה לכך היא שעל מנת להוציא דרכון גרמני על המבקש לקבל אזרחות גרמנית, וגם כאן, הזמן עד לקבלת אזרחות גרמנית משתנה ממקרה למקרה ותלוי בסביכות התיק.

כאשר קשה לאתר את המסמכים הדרושים להוצאת אזרחות, התהליך עשוי לקחת זמן רב יותר, זמן שמתווסף להמתנה לקבלת אישור מהרשויות בגרמניה.

לאחר הוצאת אזרחות גרמנית, משך הזמן עד להוצאת הדרכון הוא שלושה חודשים בערך.

היתרונות של הדרכון הגרמני

המחזיקים בדרכון הגרמני נהנים משלל הטבות במגוון תחומים, ופותחים בפני בעלי הדרכון הזדמנויות רבות.

למשל, המחזיקים בדרכון גרמני נהנים מהאפשרות ללמוד באחת מהאוניברסיטאות הנחשבות והיוקרתיות באירופה.

זאת ועוד, אזרחי אוסטריה נהנים מסבסוד לימודים חלקי ואף סבסוד מלא, כך שניתן לרכוש תארים בזול ואפילו בחינם.

בנוסף, הדרכון הגרמני מעניק אפשרויות תעסוקה נרחבות ברחבי אירופה, כמו גם אפשרות לביצוע עסקאות, קבלת משכנתאות ורכישת נכסים.

יתרון משמעותי נוסף, קשור בכך שאזרחי אוסטריה נהנים ממעבר נוח ומהיר בין מדינות האיחוד האירופי, כמו גם כניסה חופשית למדינות שונות ברחבי העולם.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף