Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



ניכור הורי מצד האב: דרכי הוכחה והתמודדות [מדריך משפטי]

ניכור הורי היא תופעה קשה ומורכבת שקורית בעיקר במהלך הליכי גירושין, במסגרתה הורה אחד מסית באופן שיטתי את הילד כנגד ההורה השני, עד שהילד לא מעוניין בקשר עם אותו הורה.

תופעה זו שמנסה להפוך הורה אחד לאוהב והורה שני לאויב, הפכה למגיפה ועלולה לגרור השלכות ארוכות טווח אצל ילדים.

ניכור הורי מצד האב: דרכי הוכחה והתמודדות [מדריך משפטי]

הסיבות לניכור הורי שונות ומגוונות, אך תהיה הסיבה אשר תהיה, מדובר במצב בו יש לפעול במהירות – הן לטובת הילד והן לטובתך את. כאשר מדובר באב מנכר הורי, מה אפשר לעשות? מה הסנקציות העומדות בפני האם? ולמי לפנות?

תוכן עניינים

איך נזהה ניכור הורי?

ניכור הורי מתבטא ברמות ובאופנים שונים, אופן ההתנכרות משתנה בין היתר גם בהתאם לגיל הילד. במקרים רבים תהליך ההתנכרות הדרגתי וישנה התדרדרות הדרגתית ביחסים בין הילד כלפי ההורה המנוכר. הניכור ההורי יכול להתבטא במספר דרכים: רצון להימנע מקשר עם ההורה המנוכר, דיבור והתנהגות עוינים מצד הילד והטחת חשדות, האשמות וכעס כלפי ההורה המנוכר.

ניתן לזהות ניכור הורי כאשר דברי הילד מנותקים מן מהמציאות, "כאילו אדם אחר מדבר מתוכו".

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

אופן ההתמודדות – מה כן לעשות

טיפול משפטי

הגשת תביעה לאכיפת הקשר – בתי המשפט רואים בחומרה תופעה של ניכור הורי, לכן רוב הפעמים יקבעו הסדרי ראייה מדויקים יותר לאותה סיטואציה, במקביל לסנקציות כדי להבטיח קיומם. כמו כן, במקרים מסוימים בית המשפט יחייב את ההורים לפנות לטיפול מקצועי, במסגרתו ניתן יהיה להבין מהם הגורמים לניכור הורי ואף במקרי ניכור קשים, בית המשפט יוכל להורות על ההורה המנכר לשלם עבור טיפול לחידוש הקשר בין הילד להורה המנוכר.

בקשה לסנקציה כנגד ההורה המנכר – במקרים קיצוניים, כאשר מתקיימת הסתה חריפה של ההורה המנכר כלפי ההורה המנוכר, יוטלו סנקציות על ההורה המנכר, בכדי שיחדל מהתנהגותו, בין הסנקציות הללו ניתן למצוא הטלת קנס, צו עיכוב יציאה מהארץ, צו איסור להשתמש בכרטיסי חיוב ובמקרים קיצוניים ביותר מאסר לפי סעיף 6 לפקודת בזיון בית המשפט.

העברת משמורת מצד ההורה המנכר

במצבים קיצוניים יותר של ניכור הורי, בית המשפט ישקול לשנות את הסדרי המשמורת ולהעביר את הילד מההורה המסית להורה השני.

  • תיעוד ההסתה במסגרת החוק –בשלב מסוים תצטרכי להוכיח את ההסתה ולהוכיח את הניכור. שמרי צילומי מסך של שיחות, הקלטת שיחות שאת צד להן, כתבי פתקים עם אירועים שהתרחשו על מנת שלא יישכחו עם הזמן.
  • טיפול רגשי – ליווי של גורם מקצוע לכל אחד מהצדדים, יחד או לחוד.

אופן ההתמודדות – מה לא לעשות

  • לא לנסות לפתור את הבעיה לבד – אין לך את הכלים והניסיון להתמודד עם ההורה המנכר. על כן, מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין לענייני משפחה.
  • לפעול באופן מיידי – מדובר בחיים שלך ושל ילדייך.
  • לא לערב את הילדים – לא לנסות "להחזיר" להורה המנכר.
  • לא להיעלב מהילדים – כהורה אין לנו את האפשרות לנטור טינה או כעס כלפי הילדים, לכן עלבון מצדם לא יסייע לנו.

דרכי הוכחה לניכור הורי

נטל ההוכחה בדבר קיום ניכור הורי מוטל על ההורה שטוען לניכור. בפסיקה נקבע שיש להוכיח את טענת הניכור ההורי באמצעות ראיות אובייקטיביות ולא על ידי תחושות סובייקטיביות מצד ההורה המנוכר. כדי להכריע בעניין טענת ניכור הורי, בית המשפט נוהג למנות אפוטרופוס לדין עבור הילד שלגביו נטענת טענת הניכור ההורי, על מנת שאותו אפוטרופוס ייצג את אותו ילד באופן אובייקטיבי ויגן על טובתו.

נטל ההוכחה בדבר קיום ניכור הורי מוטל על ההורה שטוען לניכור

בנוסף, בדרך כלל, בית המשפט ימנה עובדת סוציאלית שתביע דעתה בנסיבות המקרה.

לסיכומו של דבר, ככל שאת חווה ניכור הורי מצד האב, אל תתמהמהי. למדי לזהות את הסימנים, תעדי את ההסטה ככל שאת יכולה ולא פחות חשוב – דאגי לטיפול מקצועי ורגשי לילד ולך. וזכרי, בתי המשפט דוגלים בהתערבות מהירה בסיטואציות של ניכור הורי ואף אוכפות קשר עם הורה מנוכר, מתוך מחשבה על טובת הילד והנזק הנעשה לו.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף