Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
Netlawyers_MainPic משרד עורכי דין
פנייה לייעוץ אישי



כמה עו"ד עולה? מה שצריך לדעת על שכר טרחת עורך דין

כל אדם יכול, במהלך חייו, להזדקק לסיוע מעורך דין: עקב גירושין, עקב אירוע נזיקי, עקב סכסוך כספי, עקב סכסוך קנייני, עקב עריכת צוואה, לצורך קבלת ירושה וכיו"ב. על עבודתו, מקבל עורך הדין שכר טרחה. מאמר זה יכיל את כל מה שצריך לדעת על שכר טרחת עורך דין.

כמה עו"ד עולה? מה שצריך לדעת על שכר טרחת עורך דין

כיצד נקבע גובה שכר טרחת עורך דין?

אין גובה קבוע לשכר טרחת עורך דין. ישנם מספר גורמים שמשפיעים על גובה שכר הטרחה, כמו מורכבות ההליך המשפטי ונסיונו של עורך הדין, אך מה שבעיקר משפיע על גובה שכר הטרחה הוא רצונו האישי של עורך הדין. כלומר, יכולים להיות שני הליכים משפטיים שמורכבותם זהה, ולעורכי הדין המטפלים בהם ותק וניסיון דומים, ולמרות זאת – גובה שכר הטרחה של עורך דין אחד יהיה שונה לחלוטין מגובה שכר הטרחה של עורך הדין השני.

לא מדובר במצב אידיאלי, וכן כל עורך דין יכול לקבוע את גובה שכר הטרחה שלו בהתאם לגורמים שונים. עם זאת, חשוב לדעת מה גובה שכר טרחת עורך דין בדרך כלל במקרים מסוגים שונים, כדי שמי שבעתיד ייתקל בעורך דין שידרוש שכר טרחה גבוה יותר – יידע שמדובר במחיר שנחשב ליקר.

למשל, שכר טרחה לעורך דין המייצג בתביעה בבית הדין לעבודה, יהיה בדרך כלל בסך 10,000 ש"ח לכל הפחות. חלק מאותו סכום לעתים משולם מבעוד מועד, וחלק באחוזים בהתאם לתוצאת ההליך.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ככל שהתביעה היא על סכום כספי גבוה יותר, גם שכר הטרחה גבוה יותר. בדרך כלל, כשהתביעה היא על עשרות אלפי שקלים לכל היותר, נהוג לשלם כ-25% לכל היותר, ואם התביעה היא על מאות אלפי שקלים – כ-15%-20% לכל היותר.

אם מדובר בתביעה מורכבת במיוחד, שמחייבת הליך משפטי ארוך מהרגיל, עורך הדין יכול לדרוש שכר טרחה של כמה עשרות אלפי שקלים גם ללא קשר לתוצאת ההליך. שכר הטרחה שמשלמים מעסיקים לעורך הדין שמייצג אותם, לרוב לא תלוי בתוצאה, ולכן הוא משולם מראש. גובהו, לרוב, בין 10,000 ל-30,000 ש"ח. ייעוץ של עורך דין (ולא ייצוג), עולה בדרך כלל בין 400 ש"ח ל-800 ש"ח לשעה. חשוב להבהיר שלכל הסכומים הנ"ל, יש להוסיף מע"מ.

שכר של עורך דין תאונת דרכים

מכיוון שתאונות דרכים יכולות לקרות לכל אחד ובכל זמן, ולא ניתן לחזות זאת מראש, חשוב להתמקד בשכר טרחה של עורך דין תאונת דרכים.

אדם הנפגע בתאונת דרכים, פונה לעורך דין בעיקר כדי לקבל את הפיצויים שמגיעים לו כתוצאה מהתאונה. בית המשפט קובע מה סכום הפיצוי שעל הנפגע לקבל. כאחוזים מסכום זה, מחושב שכר הטרחה של עורך הדין, זאת בנוסף לשאלה כיצד הסתיימה התביעה בבית המשפט, אם הוגשה כזו:

  • אם לא הוגשה תביעה לבית המשפט, אלא הושגה פשרה עוד קודם לכן – גובה שכר הטרחה הוא עד 8% מהפיצוי בתוספת מע"מ
  • אם הוגשה תביעה לבית המשפט אך הושגה פשרה לאחר מכן – גובה שכר הטרחה הוא עד 11% מסכום הפיצוי בתוספת מע"מ
  • אם לא הושגה פשרה, והתביעה הסתיימה בפסק דין – גובה שכר הטרחה הוא עד 13% מסכום הפיצוי בתוספת מע"מ.

כיצד עלי לבחור עורך דין?

לאחר הבנתנו כי אין גובה קבוע לשכר טרחת עורך דין, וישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על גובה זה, נשאלת השאלה – כיצד עלינו לבחור עורך דין? האם ישנו גורם שחשוב יותר מגורם אחר?

אין לכך תשובה חד משמעית. עם זאת, לא מומלץ לבחור בעורך דין שקובע את גובה שכר הטרחה על פי שעות עבודה כאשר מדובר בהליך לא מורכב במיוחד ולא בעל היקף כספי רחב. חשוב שבמקרים כאלה, יידע הלקוח מראש מה הסכום הסופי שיידרש לשלם.

לצד זאת, לא מומלץ לבחור בעורך דין ששכר הטרחה שלו נקבע רק לפי אחוזים, אלא אם כן מדובר בסכום שאינו גבוה במיוחד. לצד כל זאת, על אף שגובה שכר הטרחה חשוב בהחלט – חשוב יותר להתמקד בעורך דין בעל ניסיון רב ומקצועיות, שכן ייצוג על ידי עורך דין לא אמור להוות מטרה – אלא אמצעי להשגת מטרה אחרת.

*האמור בתוכן המקצועי של אתר Netlawyers אינו בגדר המלצה משפטית, אינו תחליף לחות דעת משפטית או ייעוץ. המבקש לעשות שימוש בתוכן האתר, עושה כן באחריותו בלבד.

לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף